Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.12.2011 11:20 - Доколко реално е времето ? ( повторна публикация )
Автор: universalnite1neo Категория: Хоби   
Прочетен: 11513 Коментари: 15 Гласове:
46


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
   "Ако се опитате да се хванете за времето, то винаги ще изтече през пръстите ви", казва Джулиан Барбър - британски физик и автор на книгата "Краят на времето - следващата революция във физиката". Докато това твърдение все още витае в стаята, физикът и журналистът вероятно вече нямат никаква връзка със самите себе си отпреди секунда. Барбър смята, че хората не могат да уловят времето, защото то не съществува.
   Независимо, че тази теория не е нова, тя никога не се е ползвала с такава популярност като теорията на Айнщайн или теорията за струните. Концепцията за Вселена без време не само е невероятно привлекателна за учените, но и подобен модел може да даде обяснение на парадокси, с които се сблъсква съвременната наука в опит да обясни Вселената.

image
   Свикнали сме да мислим и чувстваме, че времето има линейна природа и потокът му неизбежно тече от минало към бъдеще. Това е не само лично възприятие на всеки човек, но и контекст, в който класическата механика разглежда всички математически функции в пределите на Вселената. Без такава концепция от рода на принципа за причинната връзка и нашата неспособност да присъстваме едновременно на две места започват да се разглеждат от съвършено друго ниво.
Предложената от Барбър идея за нееднородността на времето се опитва теоретично да обясни Вселена, състояща се от множество точки, които той нарича "сега". Но такива "сега" не трябва да се възприемат като мимолетни мигове, които са дошли от миналото и изчезват в бъдещето ; това "сега"ще бъде само едно от милионите съществуващи в дадения момент във вечната универсална мозайка на особеното измерение, което не може да бъде открито, всяко "сега" е свързано с тънка нишка с другите, но нито едно от тях не е по-важно от съседните. Всички те съществуват едновременно.
   Простата и едновременно сложна идея на Барбър може да е от голяма помощ за онези, които са готови да се съгласят с недостига на време преди т. нар. Голям взрив. Барбър смята, че концепцията за времето може би е подобна на теориите за целите числа. Всички числа съществуват едновременно и би било безсмислено да смятаме, че числото 1 съществува преди числото 20.
   В този момент най-вероятно ще попитате : Искате да ме убедите, че движението на ръката, което правя точно сега не съществува ? Ако безкрайно малките фрагменти "сега" не са свързани помежду си, защо помня първите мисли на тази статия ? Защо си спомням какво съм закусвал ? Защо ставам и отивам на работа, ако работата принадлежи на онова "аз", което няма никакво отношение към мен ? Ако бъдещето вече съществува, защо въобще се стремим към каквото и да било ?
   Такива дилеми са резултат от илюзията, че времето е мимолетно като водата в реката. Ние можем да си представим безкрайната Вселена като дълъг ванилов крем, чиито център по цялата му дължина е запълнен с шоколад. Когато отрежем от него пласт, ще получим това, което наричаме "настояще", "сега".
   Представете си, че шоколадът в центъра обозначава самите нас : тогава бихме сметнали, че нашето парче е единственото съществуващо във Вселената и че предишното и следващото парчета съществуват само като понятия. Тази идея би се сторила смешна за наблюдателя на крема, който знае, че всички парчета съществуват едновременно.
   На този пример бихте могли да отговорите, че "аз" не е същият човек, който е започнал да пише това изречение. Аз съм уникален и може би се намирам в явна връзка с всеки от субектите, написали всички предишни думи в този абзац. Въпреки това безкрайните "сега", независими едно от друго, не биха се оказали разпръснати. Те продължават да съставят структура, те са единно цяло, цял крем без бучки.
Именно в това се състои теорията на Барбър : в пространството на Вселената бъдещето (нашето бъдеще) вече съществува, разгръща се и всяка секунда от нашето минало също съществува не като спомен, а като живо настояще. Най-болезнен за хората, мислещи в духа на източната философия, би бил опитът да се наруши установеното бъдеще. Мъдрецът, който върви по предначертания път, би бил щастлив човек сред космическия ванилов крем и би се постарал да преживее уникални и изключително дребни отрязъци "сега".
   Повечето хора са дълбоко убедени, че на подсъзнателно ниво гигантските космически часовници отчитат всяка секунда на огромното пространство, наречено Вселена. Но в началото на 20-ти век Айнщайн демонстрирал, че времето е относително за всеки обект във Вселената и че времето е "предмет", неотделим от пространството. Дори специалистите, които синхронизират времето в целия свят знаят, че светът се управлява по произволно установени белези, тъй като часовниците по начало не са способни да измерят времето.
   Очевидно единственото, което остава е да се потопим в "илюзията на времето" за безкрайността, знаейки, че има пространство, където нашето минало все още съществува и това, което правим, не го променя. Или, както би казал Айнщайн : "Хората като нас, вярващи във физиката, знаят, че разликата между миналото, настоящето и бъдещето е само една упорита илюзия" ...

По материали от Интернет 



Гласувай:
47



1. анонимен - Извънредно интересна теория.
08.12.2011 16:04
Сигурно си чел и за теорията на Козирев, който експериментално доказа, че времето е физична величина, която си има маса и енергия, както и скорост.
цитирай
2. universalnite1neo - Ре 1. poligor
08.12.2011 16:16
:) Привет !
Разбира се, запознат съм с неговата теория . Синтезирано тя се изразява така : "Ако времето допълва тримерното пространство до четиримерно многообразие, то течението на времето в настоящия момент само ни открива събития, които вече съществуват в бъдещето със запазване на всичко, което се отдалечава в миналото. " Не по-малко интересни са и огледалата , които носят неговото име . Той е успял да направи огледала (2-3м) , които изкривяват потока на времето .
Добавям за по-пълна представа и откъс от книгата "Мъртвите ни говорят" в частта за едно друго пространство-време : http://universalnite1neo.blog.bg/drugi/2011/09/24/edno-drugo-prostranstvo-vreme-svetyt-e-sledstvie-ot-nasheto-.825168
цитирай
3. psytherapy - Пространство, време, закони, физика ...
08.12.2011 16:29
а какъв кеф е да се потопиш в усещането за време като "ВЕЧНОТО НАСТОЯЩЕ" и просто да се наслаждаваш :))))))
цитирай
4. universalnite1neo - Ре 3. psytherapy
08.12.2011 16:35
:)))) Потвърждавам - кеф е . Поздрави !
цитирай
5. malchaniaotnadejda7 - :) Привет, Нео!
09.12.2011 00:00
Разбира се, че няма време! В противен случай, ние не бихме съществували. Сърдечни поздрави!:)
цитирай
6. vahisht - Хората...
09.12.2011 00:11
сами са приели тази величина, за да могат да се срещнат по точно определено време на точно определено място... иначе биха се разминали в пространството.....въпреки, че са били някога там преди време, на тях никога не им достига време да бъдат точно на ....време:)))
Човек може да почувства свежия дъх на свободата само когато премине през стените на времето!
Поздрави!!!
цитирай
7. 777 - Времето е напълно несъществуващо, ...
09.12.2011 11:29
Времето е напълно несъществуващо, относително като понятие и липсващо като идея в космоса.
Ще е интересно, предполагам за четящата ви аудитория, да проследите възникването на идеята за създаване на тази илюзия, като допълваща към пространствената идея и за възникването на календара като сметачна таблица. ;)
цитирай
8. анонимен - Това и е хубавото на истинската наука,
09.12.2011 12:08
че не робува на теориите. Сегашните ни представи за света лежат на първичността на материята и като реалност, и като идея. Нещата изглежда отиват към представите на древните за триединството на Създателя и съответно на Света. Ако те са били прави, тогава времето, пространството и материята са единство, в което двете останали са свойство на едното. Май че пак ще открием топлата вода!
цитирай
9. анонимен - Пак ме направихте анонимен!
09.12.2011 12:10
Омръзна ми блогът да не ме приема за участник.
цитирай
10. universalnite1neo - Ре 5. malchaniaotnadejda7
09.12.2011 12:24
:) Привет , Надя !
Ние сме многоизмерни , само че в условията на затворен цикъл като този е трудно да се усети и осъзнае . Поздрави ! ;)
цитирай
11. universalnite1neo - Ре 6. vahisht
09.12.2011 12:28
:) Привет !
Сигурно знаете за експеримента "Филаделфия" от 1943 г. Тук съм дал някои интересни подробности по него - http://universalnite000.blog.bg/drugi/2010/01/12/naukata-lyji-i-prikriti-istini-chast-4.471095
Поздрави ! :)
цитирай
12. universalnite1neo - Ре 7. 777
09.12.2011 12:34
:) Разбира се - илюзия е . Това е създадената от "малките юзърчета" примка на времето и пространството в триизмерен вариант . На Изток е известна и като Самсара . Ето нещо повече за това ( между редовете ) : Tрите гуни ( въжета ) , задържащи съзнанието в Самсара – саттва , раджас и тамас . Коренът на саттва е sat, което в санскрит има значение на “това, което е реално, действително съществуващо”. Sat има oщe значение на “съвършенство”, “светлина”, “чисто съзнание”, “благородство”, “добродетел”, “божественост”. Коренът на раджас е raj, което има смисъл на: “да бъдеш оцветен***”, “червен”, “възбуденост”, замърсеност и заблуда на съзнанието вследствие на чувствата и страстите. Раджас е още “действието” и “енергията”. Тамас идва от tam, tama, което значи “тъмнина”, “нощ”, “тъмнината на ада”. Тамас още значи “застой”, “инертност”, “невежество”, “апатия”.
В плен на тамас са всички , които съществуват в линейното минало , за тях няма друга версия ( „Ах, колко беше добре … Защо не е както преди …) . Раджас се отнася към тези, които живеят само с мечти към линейното бъдеще ( Ще направим това …. Ще живеем хубаво…) . Саттва показва сегашния момент в линейното и ако осъзнаеш , че всичко е сбор от множество „сега“ – Самсара вече не ти влияе и я напускаш. Това е единственото въже-изход .
цитирай
13. asthfghl - :)
09.12.2011 21:10
Браво за статията - направо ме уцели!

http://asthfghl.blog.bg/technology/2011/12/05/tykanta-na-kosmosa-veche-sys-subtitri.861813
цитирай
14. universalnite1neo - Ре 13. asthfghl
10.12.2011 14:20
:) Да , гледах вече с бг субтитрите - ценен филм , особено с момента, че няма вакуум
цитирай
15. platttonnn - Всичко това,
16.12.2011 10:30
може да се каже по-кратко: гледната точка на...молекулата,или атома!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: universalnite1neo
Категория: Хоби
Прочетен: 1931829
Постинги: 148
Коментари: 2421
Гласове: 10700
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930